INFO-BREV OKTOBER

INFO-BREV OKTOBER Tema: HØST I ÅKER, ENG, SKOG OG MARK

Uke 40-41-42-43 vil i hovedsak dreie seg om høst i åker og eng, skog og mark. Høstmørket og dyra i skogen vil ha en sentral plass i vårt temaarbeid. Base Bålplpass: avdeling Folungen tas ungene med på turer omkring i uterommet og nærområdene omkring barnehagen.

På Base Lekeplass: avdelingene Kyllingen og Geitkillingen vil fortsatt alt omkring dyra på gården og tryggheten omkring å ferdes og utfolde seg i alle "rommene" på gården være det sentrale temaområdet i alt barna tas med på.

Faktaoverføring omkring alt som dukker opp på vår veg vil bli overført for begge basene. Den gode leken og det gode samspillet vil bli høyt prioritert.  I samlingsstund synger, leser, leker og undres vi over alle skattene som ble funnet på turene i uterommene. Fagområdene i Rammeplanen: «Antall rom og form», «Kommunikasjon, språk og tekst», «Kropp, bevegelse, mat og helse», «Kunst, kultur og kreativitet» er fagområder som gås i dybden på i løpet av månedens temaarbeid. Vi er iherdige med innlæringen av tegn-til-tale og benytter dette i all kommunikasjon med barna på begge basene.

Innenfor satsningsområdet vårt vil maten være preget av råstoffer fra dyra på gården, hage, åker og eng, skog og mark. I tillegg smaker vi på hjorte-og elgkjøtt, molte, blåbær og tyttebær fra skogen, og studerer haneslakt. Grønnsakssupper og andre grønnsaksretter står ofte på menyen.  Vi baker av kornsortene våre: bygg, havre, rug, spelt og hvete.

Temaene disse ukene gir personalet igjen en rikholdig arena for implementering av alle Rammeplanens 7-fagområder.

 

Tilbakeblikk. Ukene 36-37-38-39 gikk med til å høste inn bær, frukt og grønnsaker i hagen og på åker og eng. Vi har spist mengder epler, pærer, kirsebær, rå-og kokte grønnsaker, supper, grønsakswok og rotstappe. Bær-og frukt er spist rett fra busker og trær. Mengder med syltetøy og mos er blitt kokt. Eggskapet i stabburet bugner av flotte egg. Link: SATSNINGSOMRÅDET

Ute er blomsterkasser og bed, drivhus, åker og eng iferd med å bli klargjort for den kommende vinterdvalen. Høy og vinterfôr til dyra på gården er hvert øyeblikk i hus og bingene stort sett oppgradert og klargjort for dyra til vinterbruk. Bondegårdsdyra er i ferd med å tas inn fra sommerbinger og beiter og settes inn i bur og binger i fjøs og låve. Beitene klargjøres for ski-og akesessongen i barnehagen. 

Link: HOVEDTEMA

 

 🙂

 

SANGER OG REGLER PÅ HØSTEN

Link:  Lille kanin  Høsten kommer  Epler og pærer

Alle killebukkene    Hesten

Å hoppla hei   Bjørnen sover  

Lille Petter Edderkopp   Pinnsvinfamilien

Mikkel Rev  Dyra i skogen   

De fem snille og de fem slemme barna 

 

🙂

 

Uke 40: 

 Skolens HØSTFERIE og

Personalet i Bergseng tar ut AVSPASSERING

 BESKJED gis om

 BARNET KOMMER, ELLER IKKE  

i barnehagen

🙂 

 

Uke 43:  

 «Den lille bondens marked»

 Vi inviterer mamma, pappa og besteforeldre

omkring 24.oktober kl.14:00-16:00

På Lekeplassen vil det bli salg av diverse fra innhøstingen i hage, åker og eng på Bergseng. I tillegg vil det på Lekeplassen bli salg av suppe, kaffe, te, saft og kake. Det vil også være mulighet for et besøk rundt om på bondegården for de besøkende.

Overskuddet av salget vil gå til BARNEKREFTFORENINGEN.

VELKOMMEN

🙂

 

Høstens foreldresamtaler

 Tidspunkt for samtale foretas etter uke 40 

  innkalling kommer fra Primærkontakten til barnet

   🙂

 

Kommer i november:

Tema:   BARN I VERDEN OG BARNS RETTIGHETER,

               MEG SELV OG FAMILIEN MIN

 Kommer i desember:

Uke 48 Julestria med bakst og forberedelser starter

Uke 49: Adventssamlinger starter opp

 🙂

 

FOTOMONTASJE FOR

«nye barn»

Tema meg selv og familien min

Send med bilder av barnet, søsken, foreldre, besteforeldre, egne dyr, huset. Husk tekst på baksiden. Monteres som en collage for hvert barn. Brukes framover i arbeidet med fagområdet: språk-kommunikasjon-tekst.

 

 

Link: Leken er viktigst!                                                   

Base Lekeplass:

"Kyllingen":                                                                                         

Ett-to åringene har funnet sin plass på avdelingen. Tryggheten ovenfor de voksne på avdelingen og i barnehagen som helhet er på plass. Rutinene begynner å bli kjente og tiden kan benyttes til lek ved siden av med de andre barna. Personalet benytter leken som arena for overføring av kunnskap tilpasset det enkelte barn. Enkelte av to-åringene leker og deltar i store perioder av dagen godt med to-tre-åringene på Geitekillingen omkring rollelek og tilpasset språkstimulerende opplegg. Det benyttes tegn-til-tale i samtale med barna som språk-og samtaleforsterker.

 

"Geitekillingen":                                                                                              

To-tre åringene har også funnet sin plass på avdelingen og som gruppe. Parallell-leken råder fortsatt hos enkelte, mens hos andre er rolleleken godt i gang. Gode vennskap utvikler seg og interessen for og ønsket om samvær med de andre er stor.

Mye av det tilpassede opplegget og leken foregår stort sett i oppdelt gruppe. Barna har i stor grad klart å finne ut av regler og rutiner på avdelingen og deltar aktivt i de fleste sammenhenger.  Rolleleken etterapes de større barna og innlæringen av nye begreper, metoder og handlinger skjer i hastig tempo. Rutinene med «antall, rom og form» omkring former og fasonger til frokosten, «Kommunikasjon, språk og tekst» omkring høytlesningen før måltidene er spennende og svært godt likt. Her skjer MYE læring.   

Link: Implementering av Rammeplanens fagområder

 

Base Bålplass:  Folungen:

 

Fire-fem-åringene er i ferd med å finne sin plass i midterste sjikt av barnegruppa på avdelingen. Fireåringene og Femåringene er stort sett oppdelt aldersvis. Ute på Bålplassen er fireåringene er enten sammen med de eldste tre-åringene, da som store rollemodeller, i alenegruppe eller i gruppe med femåringen, da som lærlinger blant de eldste. Rolleleken og det gode vennskapet råder. De er i en brytningsfase, ikke minst med seg selv og har mye energi og vilje som ikke alltid stemmer overens med andres rammer og regler. Dette er noe vi jobber mye med innad i barne-og personalgruppa.

 

Fem-åringene har blitt en sammensveiset førskoleflokk. Rolleleken er den som dominerer, men regelleker av ulik art er svært populært inne som ute. Førskolebarna går dypere inn i alt omkring temaene vi arbeider med. De to første månedene har dette vært bær, frukt, grønnsaker og korn i hovedsak. Det har blitt arbeidet med form, fasong, farger, størrelsesforskjeller, tall, mengder og antall, ulike begreper, lyder og lyderinger, bokstaver og skriving av eget navn. Gode samspillsituasjoner, selvstendighet og innlæring av trafikkregler har vært høyt prioritert.       

       Link: Førskoleopplegg