LIVSMESTRING OG HELSE, MOBBING, MÅLTIDENE, SOSIAL KOMPETANSE
I den nye Rammeplanen, under kapittelet om barnehagens verdigrunnlag, er det nevnt at personalet skal fremme livsmestring, psykisk helse og følelse av egenverd. Men hvordan fremmer vi egentlig barns psykiske helse i barnehagen?
Kvaliteter som å fremme livsmestring, psykisk helse og følelse av egenverd har grobunn i voksen-barn-relasjonen. Personalet er barnehagens viktigste ressurs og deres samspill med barna er det som gir barnehagen konkret innhold og kvalitet.
«Livsmestring og helse: Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing. Om et barn opplever krenkelser eller mobbing, må barnehagen håndtere, stoppe og følge opp dette. Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser. Barna skal ha mulighet til ro, hvile og avslapping i løpet av barnehagedagen» Jfr.Rammeplan-2017, s.11
Som en viktig faktor i vårt arbeid med å utvikle barnas verdigrunnlag, anerkjennelse av barndommens egenverdi og grunnlag for livslang læring, bruker vi leken og omgangen med dyra og bruken av naturen helt bevisst. Det gode samspillet gjennom leken og opplevelsene med dyra og i naturen, skaper grobunn for kunnskap som gir grunnlag for livslang læring. Vi ønske å lære barna gode samspillsregler og utvikle de sosialt og emosjonelt, gi de opplevelser som skaper forståelse for sammenhenger i naturen, lære de respekt for naturen og hvordan mennesker kan påvirke positivt ved å være miljøbevisste. Det benyttes bevisst små grupper, inndelt etter lik eller ulik alder for å gi barna lettere oversikt og tilknytning til hverandre. Stor voksentetthet, gode didaktiske planer og foretatte risikovurderinger, er viktige redskaper for å ivareta helsefremmende og forebyggende funksjoner.
Noe av det viktigste som skjer i de første leveårene er at barnet lærer om seg selv, sin egenverdi, hvilke følelser det har, hvordan det kan være sammen med andre og hvordan det kan arbeide for å mestre ulike situasjoner. Mye av denne læringen skjer gjennom måten barnet blir behandlet av andre på.
Konflikthåndtering og veiledning av barn i konflikter er sterkt vektlagt i vår barnehage. Her spiller det tette og gode samarbeidet mellom hjem og barnehage en stor rolle. Det er alltid den voksne som har ansvaret for å fremme gode relasjoner til alle barn. Et av de viktigste behovene barn har er det å føle seg verdifull. Relasjonene mellom barn og voksne er et verktøy og redskap i å styrke barn i deres utvikling av egenidentitet og tro på seg selv og egen verdi. Vi er opptatt av å:
· Å synliggjøre, trygge og anerkjenne barn
· Å hjelpe barn med å regulere følelser
Å hjelpe barn med sorg og skuffelser
· Å hjelpe barn til å leke og mestre
Personalet i barnehagen skal møte alle barn med åpenhet, varme og interesse og vise omsorg for hvert enkelt barn. Vi er opptatt av å styrke barns egenidentitet. For å oppnå dette må barna bli sett, hørt og forstått for den de er og ikke hva de gjør. Barn må synliggjøres i gode sitasjoner hvor de opplever noe positivt og lykkes og trygges med forståelse i vanskelige og konfliktfylte situasjoner hvor de forventer kritikk.
ARBEID MOT MOBBING:
Vi jobber aktivt mot mobbing og har utarbeidet Link: Handlingsplan mot mobbing og egen
Link: MOBBEOFFENSIV. Vi benytter aktivt UDIR sitt opplegg: DIALOGMODELLEN omkring arbeidet med å forebygge mobbing i barnehagen. https://dialogmodellen.no/
Et barn som får mye kritikk - lærer seg å fordømme
Et barn som får oppleve fiendskap - lærer seg å slåss
Et barn som gjøres til latter - utvikler blyghet
Et barn som stadig får oppleve skam - lærer å kjenne seg skyldig
Et barn som behandles med toleranse - lærer seg tålmodighet
Et barn som får oppmuntring - lærer seg fortrolighet
Et barn som får ros - lærer seg å sette pris på
Et barn som får oppleve ærlig spill - lærer seg rettferdighet
Et barn som aksepteres og møtes med vennskap -
lærer seg å kjenne kjærlighet i verden
Vi vektlegger godt psykososialt miljø og har utvidet pedagogtetthet med en ekstra 100% stilling til sammen for barnehagen. Vi har egen avdeling "Kyllingen"-vuggestue for 1-åringene, "Geitkillingen" for 2-3 åringer og "Folungen" for 4-5 åringene. Hver avdeling har egen avdelingsleder / pedagog med tilleggsbemanning. I tillegg benytter vi ekstrabemanning via VTO-plasser med en på hver avdeling i tillegg til to på gården. Barnegruppene deles opp etter aldersgrupper med egen primærkontakt her primærkontakten har egen hovedsamarbeidspartner på hver aldersgruppe. Dette skaper stabilitet, oversikt og trygghet, samt godt kjennskap til hvert barn og gjør tett samarbeid med foreldrene langt enklere og bedre. Barnegruppene deles i smågrupper under arbeidet med pedagogiske tilrettelagte aktiviteter utfra Årets temaer i Årsplan og Rammeplanen. Førskolebarna får skolerettet utvidet temaarbeid og trening på mestring og selvstendighet to ganger i uka gjennom tilpasset førskoleopplegg.
For å ivareta barnas behov for ro, deles barna på avdelingene inn i grupper i kjernetiden. Her benyttes Lekerommet, Allrommet, Trimrommet og gårdens ulike uterom. I tillegg har de hvile/sovetid etter lunch.
På Folungen løses barnas behov for ro og hvile i kjernetiden også ved gruppedelinger, her det er begrenset antall barn på de ulike «rommene» som brukes til barnehagerom: avdelingens 4 grupperom, inkludert Mediateket som er et stille / leserom, i tillegg til Tunstua, samt Bålplassen med Bålhytta eller gårdens ulike uterom. Enkelte barn med fortsatt behov for hvile / sovetid får dette etter lunch på lik linje med de yngre, enten i egen vogn eller på madrass / pute på gulvet inne på Mediateket.
MÅLTIDENE:
«Barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling. Måltider og matlaging i barnehagen skal gi barna et grunnlag for å utvikle matglede og sunne helsevaner.», Jfr.Rammeplan-2017, s.11
Håndhygiene vektlegges sterkt i vår barnehage og håndvask etter dogåing og dyrebesøk, før matlaging og hvert måltid er innarbeidede rutiner.
All mat og frukt, samt drikke, besørges av barnehagen.
Vi legger stor vekt på et sunt, sukkerfattig og godt kosthold, med stor grad av økologiske og fiberrike råvarer og har gull Øi vår DEBIOGODKJENNING på matserveringen = 90% +.
Vi ersertifisert som en MILJØFYRTÅRN-bedrift og er opptatt av å redusere matsvinn og resirkulere matrester tilbake til naturen og jorda. Matrester blir benyttet om igjen neste måltid og gir barna innsikt i at rester kan benyttes eller gi næring til dyra på gården og naturen. Vi komposterer og skaper ny næringsrik jord sammen med barna
Ro og orden omkring måltidet er viktig.
Vi synger bordvers, leser gjerne ei god bok og lærer god bordskikk til hvert måltid.
For å få til et hyggelig måltid, bruker vi gjerne “Stillelys” = Vi senker lydnivået og snakker dempet med hverandre når stearinlysene er tent på bordet. Øvelse på konversasjon under måltidet vektlegges.
-Frokost: 08:30-09:00 Havregrøt laget av økologisk havregryn, kokt på vann, med kokosblomstsukker.
Drikke: Melk / vann
-Lunch: 11:00–12:00 Varmlunch av kornvarer, grønnsaker, egg, melk, kjøtt / fisk.
eller brødmåltid, som barna er med på å tilberede og smører på selv.
Drikke: vann
-Lettmåltid:14:00–14:30 påsmurt knekkebrød / brød + frukt og grønt, spises stort sett ute.
Drikke: vann
Vi ser ikke på matintolleranser og ønsker fra foreldrene om å benytte alternative matvarer til gluten, laktose mm. Vi er løsningsorienterte og lager tilpasset mat etter barnets behov og foreldrenes ønsker innenfor våre muligheter og begrensninger, slik at alle barna spiser tilnærmet lik mat til alle tre måltider.
SOSIAL KOMPETANSE
«Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap. Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill. I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap. Barnas selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og det å ta hensyn til andres behov.» Jfr.Rammeplanen-2017, s.22
Å utvikle sosial kompetanse vil si å utvikle ferdigheter, holdninger og motivasjon vi mennesker trenger for å kunne omgås andre. Sosial kompetanse er en del av livsmestring og psykisk helse.
I Bergseng Bondegårds-barnehage vektlegger vi å modne barnas evne til å mestre samarbeid, vise empati, utvikle selvkontroll, vise ansvar og mestre selvhevding.
Vi deltar tett i barnas hverdag, er tilstedeværende, støttende og sensitive ovenfor barnas ønsker og behov.
Vi ser det som viktig å satse på helsefremmende strategier som å styrker robusthet og trivsel, evne til å regulere følelser, tenke fornuftig, koordinere sin atferd med andre og mestre sosiale utfordringer.
Personalet er tilstedeværende i leken og er med barna i deres undring, opplevelser og utforsking.
Vi er bevisst på å se og høre de i øyeblikket og veileder de i rett og galt. Dette er punkter vi mener er viktige for barnas utvikling av sosial kompetanse. Det er gjennom samspillet med andre barn og voksne at denne utviklingen skjer. På denne måten oppfatter barna reglene for hvordan man kan opptre, hvordan en blir oppfattet og hvordan ens adferd virker inn på andre.
Samværet med dyra på gården er med på å utvikle barnas evne til sosial kompetanse.
Samspillet i små alderslike- eller aldersblandede grupper er også med på å gi personalet bedre mulighet til å være inderlig tilstede i barnas hverdag her i barnehagen.