Bergseng Bondegårds-barnehage AS er en idealistisk drevet gårdsbarnehage med utgangspunkt i ønsket om å gi gode og verdifulle barndomsopplevelser, med lærerike og viktige erfaringer og grunnlag for livslang læring. På Bergseng vektlegges grønt fokus.
Vi er en godkjent InnPåTunet-bedrift med to-avdelings barnehage og tilrettelagt arbeid.
Bedriften er Miljøsertifisert og Debio-godkjent med gullmerket på matserveringen vår.
Barna har sitt eget lille marked med produkter fra gården: "den lille bondens marked" VIPPS til 577803
Jfr.Sortingsmelding 41, Kvalitet i barnehagen: «Barn lærer gjennom opplevelser og erfaringer sammen med andre mennesker og gjennom utforsking av omgivelsene».
Dette mener vi at vi via vårt pedagogiske tilbud i Bergseng Bondegårds-barnehage legger godt til rette for. Vi oppfordrer alle foreldre og andre interessenter til å lese barnehagens formålsparagraf i forkant av gjennomgang av Bergseng Bondegårds-barnehages Årsplan og hjemmeside. Vi vektlegger grønt fokus og overfører jordnære opplevelser, erfaringer og kunnskap om ivaretakelsen av «spede spira», «det nye livet» og næringskjedene. Forståelse for bærekraftig utvikling og grunnlag for livslang læring, er viktige faktorer i vår pedagogikk. Barna deltar derfor i praktisk arbeid for å lære ferdigheter og få kunnskap, omkring dyrehold med fôring og møkking, stell og kos, dyrking av grønnsaker i kjøkkenhagen og innhøsting av grønnsaker, bær og frukt, foredling av råstoffene til syltetøy, saft, måltider, benytter ordentlige redskaper og lærer respekt og rett bruk av disse, som sag, hammer, drill, greip, spade, rive, kostemaskin, snøskuffe og måke, mm
«Bærekraftig utvikling: Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner det. Barnehagen har derfor en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn. Bærekraftig utvikling handler om at mennesker som lever i dag, får dekket sine grunnleggende behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å dekke sine. Det handler om å tenke og handle lokalt, nasjonalt og globalt. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå at dagens handlinger har konsekvenser for fremtiden. Barnehagen skal legge grunnlag for barnas evne til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet. Barna skal gjøre erfaringer med å gi omsorg og ta vare på omgivelsene og naturen. For samiske barn betyr dette å leve i samklang med, nyttiggjøre seg av og høste av naturen. Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen.» Jfr.Rammeplan-2017, s.10
Gjennom vårt planlagte og pedagogisk tilrettelagte opplegg ønsker vi å gi et rikt og omfattende tilbud gjennom vårt Hovedtema og Satsningsområde, her sosial og emosjonell vekst i takt med barnas ønsker, behov og medvirkning. På denne måten mener vi å overføre grunnleggende kunnskap og gi grobunn for livslang læring. Vi gir barna mulighet til å danne seg egne iboende holdninger til etiske spørsmål omkring sosiale samspillsituasjoner og miljøvernspørsmål ved deltakelse i gårdsarbeid, stell og fôring av dyra, eggplukking, kompostering og søplesortering, stell og ivaretakelse av kjøkkenhagen og tilberedelse av mat av råstoffer fra gården, undring og samtaler omkring dyrelivet i naturen.
Barna lærer de fem grunnleggende behov som må dekkes for at nye planter kan vokse og trives: jord, luft, vann, sol og stell=kjærlighet. Barna på førskolen hører også om FOTOSYNTESEN og gjør ulike forsøk med dette som tema.
Førskolebarna er Miljøagenter via et eget tilpasset opplegg i forbindelse med vår MILJØFYRTÅRN-godkjenning. Vi tar med barna på erfaring og læring omkring årets gang blant planter, dyr og elementene i naturen, på gården og skogen med vekst og stell av individer og råstoffer fra gården i kjøkkenhagen, bær-og frukthagen, åker, eng og skogen.
Vi jobber mye omkring bevisstgjøring av bærekraftig utvikling og ivaretakelsen av kloden vår ved å overføre kunnskap og ferdigheter omkring det nye livet og spede spira, søplesortering og gjenvinning og glede og opplevelser omkring samspill og nærhet til dyra og naturene.
Personalet jobber på månedlig personalmøter med Caser her bevisstgjøring og kompetanseheving omkring tilegnelse av individuell kunnskap for å kunne overføre kunnskap på tilpasset måte til barna omkring bærekraftig utvikling, gjenvinning og ivaretakelse av kloden vår for kommende generasjoner via arbeid med BÆREKRAFTSTRAPPA, VÅRT VERDIGRUNNLAG, VISJON OG MÅL, SATSNINGSOMRÅDE OG TEMAARBEID.
Link: St.meld.41-Kvalitet i barnehagen Link: Lov om barnehager