Vårt verdigrunnlag: Omsorg, danning, lek og læring er et godt bilde på at vi ønsker å gi barna gode opplevelser i godt selskap med jevnaldrende samt tilstedeværende voksne.
«Barnehagens verdigrunnlag skal formidles, praktiseres og oppleves i alle deler av barnehagens pedagogiske arbeid. Barndommen har egenverdi, og barnehagen skal ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling. Barnehagens samfunnsmandat er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Lek, omsorg, læring og danning skal ses i sammenheng.» Jfr.Rammeplan-2017,s.7
Som en viktig faktor i vårt arbeid med å utvikle barnas verdigrunnlag, anerkjennelse av barndommens egenverdi og grunnlag for livslang læring, bruker vi leken og omgangen med dyra og naturen som redskap. Det gode samspillet gjennom leken og opplevelsene med dyra og i naturen, skaper grobunn for kunnskap som gir grunnlag for livslang læring. Vi ønske å utvikle barnas danning ved å lære barna gode samspillsregler, sosiale-og emosjonell ferdigheter, gi de opplevelser som skaper forståelse for sammenhenger i naturen, lære de respekt for naturen og hvordan mennesker kan påvirke positivt ved å være miljøbevisste.
Vi benytter små grupper, inndelt etter lik eller ulik alder for å gi barna lettere oversikt og tilknytning til hverandre. Stor voksentetthet, gode didaktiske planer og foretatte risikovurderinger, er viktige redskaper for å ivareta helsefremmende og forebyggende funksjoner.
Vi er en godkjent InnPåTunet-gård med 36-barnehageplasser og 5-tilrettelagte arbeidsplasser. Personalgruppa er mangfoldig med mange erfarne folk innen ulike aldersgrupper, kjønn, fag og med flere ulike kulturelle bakgrunner og består av fem barnehagelærere, tre fagarbeidere, fire assistenter og tre ekstraviktigassistenter på VTO som tillegg i bemanninga.
Bergseng Bondegårds-barnehage er en idealistisk drevet gårdsbarnehage med utgangspunkt i ønsket om å gi gode og verdifulle barndomsopplevelser, med lærerike og viktige erfaringer og grunnlag for livslang læring. Vi tilbyr et variert dyreliv på gården, med fantastiske opplevelser omkring dverggeiter, kaniner, ullgriser, høner, kalkuner, vaktler, katter, ponnier og småkryp i komposthaugen, samt dyrking, innhøsting og tilberedelse av bær, frukt, korn og grønnsaker.
Kjerneverdiene våre
Verdiene våre beskriver Bergseng bondegårds-barnehages sjel og kultur og sier noe om hva vi ønsker at folk skal tenke om oss. Dette er selve essensen i identiteten vår. Vi ønsker å formidle verdiene våre via modellæring i å få delta i praktisk omkring matlaginga og arbeid på gården omkring dyra og dyrkinga. Våre ulike pedagogiske opplegg har sitt utspring i dette.
Vi ønsker glade barn, voksne, dyr og natur som lever sammen i harmoni.
Omsorg, danning, lek og læring betyr for oss:
- Glade, åpne, interesserte barn og voksne
- Samarbeid og samspill
- Inkludering, godt samhold og gjensidig respekt
- Trygghet, kjærlighet, omsorg, anerkjennelse og gode relasjoner
- Latter, glede og mestring
- Interesse for, undring over, fokus på, respekt for og kunnskap om «spede spira», det nye livet og sammenhengen i alt som lever og gror
Når vi lykkes med omsorg, danning, lek og læring i hverdagen:
Ser vi omsorg og kjærlighet, glede og mestring hos trygge barn i gode relasjoner. Voksne som toner seg inn på barnets behov, natur som yrer og gror, dyr som trives, er trygge og byr på seg selv, glade barn og voksne i gode samtaler, som gir positive tilbakemeldinger og ler sammen.
Vi føler kjærlighet og omsorg, vi føler oss verdsatt og anerkjent for den vi er og inkludering i fellesskapet, vi er trygge og velkommen, naturen er i balanse og gir gode avlinger, barna og de voksne er interesserte i å ivareta, fokusert på og ydmyke over det spede livet hos dyra og i naturen. Vi opplever positivitet i forhold til barnehagen, en energigivende, avslappende og hyggelig stemning, en trygt og interessert deltakelse i nye ting. Vi føler oss likt av de andre og at vi er sammen med de som vil oss vel. Vi føler takknemlighet for det vi opplever i hverdagen.
Dette får vi til ved å:
- Inkludere og ta imot nye barn, foreldre og kollegaer på en varm, hyggelig, interessert og respektfull måte
- Være åpne og imøtekommende mot besøkende
- Tilstedeværende ovenfor barn, kollegaer, dyr og natur.
- Lærer oss å kjenne hvert barn og foresatte, se deres behov og legge til rette for trygghet i hverdagen.
- Gi positiv feedback til barn, foresatte og kollegaer.
- Være en stor, sterk, tydelig og god voksen som på en respektfull og individuell måte setter trygge og tydelige grenser.
- Legge til rette for individuelle og rike læringsarenaer i tråd med vårt verdigrunnlag, vår visjon og vårt mål.
- Ivareta de rammer vi skal opptre innenfor som rollemodeller og kunnskapsformidlere på i tråd med å ha tilhold på en økologisk DEBIO-godkjent gård og sertifisert MILJFYRTÅRNBEDRIFT
Vår visjon er: å utvikle iboende interesse og respekt for livet. Våre verdier er at mennesker, dyr og natur skal kunne leve i harmoni. Bergseng Bondegårds-barnehage har ambisjoner om å være en av landets beste gardsbarnehager med klar profil og fornøyde barn, foreldre og ansatte.
Mennesker, dyr og natur i harmoni betyr for oss:
- Fornøyde barn, voksne, dyr og natur
- Godt samhold, gode opplevelser
- Trygghet og godt vekstmiljø
- Variert og økologisk mat
- Fornøyde og friske dyr
- Regenerert natur med et fruktbart jordsmonn gjennom vitale økosystemer, i tråd med prinsippet å etterlate gården og jorda i bedre stand til etterkommerne.
Vi ønsker å holde liv i noe så verdifullt som et levende småbruk med dyr og dyrking. Alt dyrkes økologisk. Ved å holde ulike beitedyr, er vi med på å opprettholde et verdifullt kulturlandskap.
Satsningsområde:fra jord-til bord-til jord
Tre måltider serveres daglig, av råstoffer tilsvarende på gården, fra i overkant av 90% økologiske råstoffer.
Havregrøt kl.08:30, Varmlunch kl.11:00, Lettmåltid knekkebrød/brød+frukt kl.14:30
Ungene er med på å lage Varmlunch i aldersinndelte grupper iløpet av uka. Her lærer bl.a.ungene om råstoffene, matlaging og kildesortering.
Hovedtema: DYR, NATUR OG ÅRSKALENDEREN
Vårt mål er: å gi barna intellektuell utvikling, emosjonell vekst og grunnlag for livslang læring.
Bergseng Bondegårds-barnehage driver tradisjonell drift av gården på 20 mål, med kjøkkenhage, drivhus og beiteområder for dyra.
Bedriften er Miljøsertifisert og Debio-godkjent. Gården er drevet økologisk i alle år.
Vi vektlegger grønt fokus og overfører kunnskap om ivaretakelse av "spede spira" og "det nye livet".
Vi ønsker å overføre forståelse for bærekraftig utvikling og gi grunnlag for livslang læring.
Vi jobber mye omkring bevisstgjøring av bærekraftig utvikling og ivaretakelsen av kloden vår ved å overføre kunnskap og ferdigheter omkring det nye livet og spede spira, kompostering, søplesortering og gjenvinning og glede og opplevelser omkring samspill og nærhet til dyra og naturen. Miljøarbeidet flettes inn i den daglige driften og det pedagogiske arbeidet.
Barna og personalet er med på drifta hele året igjennom og de didaktiske planene for måneden har sitt utspring i livet på gården og naturen omkring.Det er viktig å gi barna fast grunn under føttene, stabile forhold og god kontakt med jorda, samtidig som personalet utfordres til å utvikle barns undring og åpne innstilling til livet som ligger foran dem.
Intellektuell utvikling, emosjonell vekst og grunnlag for livslang læring betyr for oss:
- Barna som deltar i dyrking og dyrestell og erfarer nærhet og kontakt med naturen.
- Barn og voksne utvikler seg i takt og harmoni.
- Faglig interesserte voksne som er motiverte til stadig kompetanseheving for barnas beste.
Når vi lykkes med intellektuell utvikling, emosjonell vekst og grunnlag for livslang læring i hverdagen:
Ser vi engasjement og mestring hos barn og voksne og at det vokser og gror på åker og eng og i dyreflokkene. Vi hører latter og glede fra barn, ansatte og foreldre. «Se på meg! Se hva jeg klarer!» Vi får tilbakemeldinger om at Bergseng Bondegårds-barnehage er et eksempel på en god kvalitetsbarnehage og tilbakemeldinger fra skolen om at Bergseng-barna er faglig og sosialt sterke. Vi opplever å være verdsatt og anerkjent for den vi er. Vi opplever oss som trygge, imøtekommen, inkluderende og kunnskapsrike. Vi opplever at foreldresamarbeidet er godt og preget av trygghet, åpenhet og interesse.
Dette får vi til ved å:
- Jobbe med mestring, veiledning, trygghet og utvikling.
- Gi og ta imot tilbakemeldinger som grunnlag for samarbeid og utvikling.
- Ha gode samtaler med grupper av barn og enkeltbarn.
- Aktivt jobbe med inkludering, tilhørighet, vennskap og nulltolleranse for mobbing.
- Ha en ja-kultur tuftet på trygghet, god kultur og organisering.
- Jobbe systematisk med kompetanseheving i personalgruppa.
- Ha fokus på språk og språklig vekst i alt arbeid i hverdagen.
- Være trygge og orienterte omkring rammeplanens fagområder og innholdets betydning for didaktiske planer.
- Ha fokus på naturlig medvirkning, der de voksne engasjerer seg i det ungene viser interesse for og gi rom for deltakelse i voksnes gjøremål.
- Opptre som stillasbyggere i hverdagen og gi barna og kollegaene mulighet til å bli den besteutgaven av seg selv ut fra deres egne forutsetninger.
- Være engasjert tilstedeværende, åpne og interesserte.
- Være i forkant og møter forberedt til samling, tur og alle gjøremål.
- Ha god motivasjon og godt samspill, med barna, foresatte og en samlet kollegagruppe.
Når vi lykkes med dette:
Ser vi glade og fornøyde barn som mestrer språk og læring, fysisk utvikling og sosial kompetanse. Vi ser engasjerte, kompetente og tilstedeværende voksne.
Vi hører barn som ønsker å vise det de kan, har lært og det de gleder seg over. Vi merker fornøyde foresatte som gir tilbakemelding på trivsel og tillit til våre opplegg.
Vi føler samhold, felles glede, mestring og motivasjon til ny læring og nye utfordringer både i barne-foresatte-og personalgruppa.