PROGRESJONSTRAPP-RAMMEPLANENS FAGOMRÅDER

Via vårt årsplanarbeid, vår organisering av personalgruppa og arbeidsfordeling ifølge turnus, samt ved hjelp av vår gruppeinndeling av barna, får vi implementert rammeplanens 7-fagområder på en naturlig måte via alt vi tilbyr barna i løpet av dagen, uka, måneden og året. Styrer utarbeider Årsplan og gjennomgår denne sammen med personalgruppa på personalmøter i etterkant. Årsplanen er utarbeidet etter de krav barnehageloven og rammeplanen setter. Samarbeidsutvalget godkjenner den før den legges åpen. Årsplanen benyttes som arbeidsredskap for personalet i etterkant gjennom hele året.

Link: PROGRESJONSTRAPP-RAMMEPLANENS FAGOMRÅDER 

«Arbeidsmåtene skal ivareta barnas behov for omsorg og lek, fremme læring og danning og gi barn mulighet for medvirkning. Personalet skal ta i bruk varierte arbeidsmåter, og de skal tilpasses til enkeltbarn, barnegruppen og lokalmiljøet. Valg av arbeidsmåter gir muligheter for å gjøre barnehagens innhold spennende og variert. Arbeidsmåtene kan bidra til å skape engasjement, interesse og motivasjon og gir mulighet for å tilføre nye erfaringer og opplevelser i barnehagen.  Jfr.Rammeplan-2017, s.43

I Bergseng Bondegårds-barnehage er vi mye ute, selv om vi har gode lokaler inne også. Vårt fysiske miljø i inne-og uterommene, har god kvalitet og det finnes et hav av muligheter og utfordringer for barna. Vi er bevisste på å benytte alle barnehagens rom og er derfor avhengige av et organisert og tilrettelagt opplegg for å oppnå dette. Vi er i alle sammenhenger lydhøre ovenfor barnas undring og søken etter kunnskap og griper øyeblikket idet de oppstår på vår veg gjennom dagen.  

«I barnehager der det legges vekt på utelek og friluftsliv, leker barn flere fantasileker.  I slike barnehager er tempoet roligere, konflikter færre, barna er mindre syke, har bedre konsentrasjon og er bedre motorisk utviklet enn barn i barnehager med liten plass. Barn som leker i naturen, får bedre konsentrasjon, balanse, orienteringsevne og styrke.» Jfr.Stortingsmelding 41

I Bergseng Bondegårds-barnehage har vi et godt utgangspunkt for å tilby nettopp dette. Vårt pedagogiske virke foregår mer i uterommene enn i innerommene.

Gjennom Hovedtema og Satsningsområdet, strømmer sanseinntrykkene på, enten det er mens vi er i komposthaugen, i kjøkkenhagen, i frukt-og bærhagen, hos dyra, i klatreskogen, ved tjernet, på åker og eng i skog og mark, eller rett og slett på lekeplassen vår.

Hvert enke lt barn får utfordringer på sitt alders-, utviklings-og ferdighetsnivå. Vi sier barna avanserer ut til stadig større utfordringer i våre fantastiske omgivelser i Bergseng Bondegårds-barnehage. Her får barna god grov-og finmotorisk stimulering, styrke og kondisjon.  Det er stor forskjell på å være inne og ute i forhold til tilegnelse av sanseinntrykk. Sansing er energi som aktiverer nervecellene som setter i gang prosesser i hjernen. Når barn møter en utfordring, utvikles hjernen og barnet lærer noe nytt. Barn ønsker å bevege seg fordi sanseopplevelsene gir hjernen energi. I Bergseng Bondegårds-barnehage får barna bevegelse, opplevelser, sanseinntrykk, sosial utvikling via lek og gode opplevelser i små grupper med tett voksenkontakt og stor etisk vekst via kos med dyra. Dette er med på å fremme barnas utvikling på en best mulig måte.

Progresjon i barnehagen innebærer at alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter.» Jfr.Rammeplan-2017, s.44

«Fagområdene gjenspeiler områder som har interesse og egenverdi for barn i barnehagealder, og skal bidra til å fremme trivsel, allsidig utvikling og helse. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng, og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. I samiske barnehager skal arbeidet med fagområdene ta utgangspunkt i samisk språk, kultur og tradisjonskunnskap. Barnehagens verdigrunnlag og formål skal gi retning for og prege arbeid med fagområdene, og barnas rett til medvirkning skal ivaretas. Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal ta utgangspunkt i barnas engasjement og bidrag slik at arbeidet med fagområdene kan oppleves som en meningsfull og morsom del av barnas hverdag. Barnas interesse for fagområdene skal stimuleres, og barnehagen skal bidra til å etablere et lærende fellesskap som verdsetter ulike uttrykk og meninger. Barna skal utvikle kunnskaper og ferdigheter innenfor alle fagområder gjennom undring, utforsking og skapende aktiviteter. Barnehagen skal bruke ulikt materiell og utstyr, teknologi og digitale verktøy, spill, bøker og musikk i arbeidet med fagområdene. Fagområdene er i stor grad de samme som barn senere møter som fag i skolen.» Jfr.Rammeplan, s.47

Barn er født til å lære. I tråd med Stortingsmelding 41, må en god barnehage gi støtte for læring, anerkjenne barnets evne til å lære og se barnets behov for å lære.

Bergseng Bondegårds-barnehage er tilrettelagt for at barna som til enhver tid oppholder seg hos oss skal få en unik mulighet til å være ute mesteparten av dagen.

Vi benytter begge avdelingene, Solstua, Grillhytta og Bålhytta som arena, gjerne fra frokost. 

I kjernetiden 08:30-14:30 er det grupperinger av barna, med start i disse rommene. Avdelingene fungerer som grupperom på lik linje med Trimrom, Solstua, Grillhytta, fjøs, låve, bålhytte og ALLE «uterommene». Lunch og lettmåltid inngår i kjernetiden.

Vår beliggenhet med stor og innholdsrik frukt-og bærhage, åker og eng, skog og mark, er helt unik i forhold til vårt pedagogiske virke. Vi benytter oss av dette gjennom hele året og ved å følge naturens gang gjennom ett helt år, får barna grunnleggende erfaringer og opplevelser.

I vår beskrivelse av hvordan vi implementerer rammeplanens 7-fagområder gjennom vårt pedagogiske arbeide med Årsplanen, vil du kunne lese utfyllende.

Link: IMPLEMENTERING AV RAMMEPLANEN