SAMARBEID HJEM-BARNEHAGE, OPPSTART, PRIMÆRKONTAKT

Er mor og far positive til barnehagen, er det lett for barnet å bli trygg. Som voksenpersoner, har personalet i barnehagen et ansvar for å være lydhøre, nære, møte barnet med innlevelse og ha et samspill med barnet på deres premisser. Alle barna har sin egen primærkontakt med hovedsamarbeidspartnere. Primærkontakten skal følge opp sine barn spesielt i tett samarbeid med hovedsamarbeidspartnerne. I oppstartsfasen kan det også være godt og enkelt for barnet og foreldrene å ha en voksen å forholde seg til.

SAMARBEID MELLOM HJEM OG BARNEHAGE

«Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling, jf. barnehageloven § 1. Betegnelsene «hjemmet» og «foreldrene» omfatter også andre foresatte. Barnehagen skal ivareta foreldrenes rett til medvirkning og arbeide i nært samarbeid og forståelse med foreldrene, jf. barnehageloven § 1 og § 4. Samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen skal alltid ha barnets beste som mål. Foreldrene og barnehagens personale har et felles ansvar for barnets trivsel og utvikling.» Jfr.Rammeplan-2017, s.29

Barnehageloven uttrykker: "Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings-og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem ".

Det er svært viktig for oss ansatte at barna og dere foreldre er fornøyde med barnehagen og barnehagens opplegg. For å kunne oppnå dette må vi ha et åpent, gjensidig forhold.

Vi voksne i barnehagen er nøye med å ta opp hendelser og ev. konflikter umiddelbart i fellesskap og med dere foreldre, slik at vi straks kan komme fram til en felles holdning til og løsning på ev. oppståtte problem og eller konflikter, enten dette er omkring barna, deres foresatte, eller blant personalet i barnehagen. Vi ser på dette som svært viktig for å opprettholde et godt og utviklende miljø i barnehagen. Ta raskt kontakt om dere lurer på noe.

Foreldrene er med på å fatte bestemmelser ved at innspill via uformelle og formelle muntlige henvendelser og samtaler, spørsmål på mail og i møter tas opp til gjennomgang i personalgruppa og felles avgjørelse fattes.  Foreldrene får tydelig deltakelse og medbestemmelse i saker som berøres eget og andres barn. Samarbeidet hjem-barnehage, barnehage-hjem er tett via foreldresamtaler høst og vår eller tettere via foreldresamtaler hver en gang i måneden når det er behov for tettere oppfølging, veiledning og støtte omkring barnet. Foreldrene inviteres til elektronisk eller personlig oppmøte på foreldremøte høst og vår. Foreldrene inviteres til å delta på trivselsundersøkelse via UDIR, årlig eller annethvert år. Avvik som meldes inn omkring barnas behov, håndtering, vennskap oa.tas opp til behandling umiddelbart, dialogmøte avholdes og med trinnvis løsning utarbeides skriftlig om behov.

 

RESPONS OG INTERESSE for barna og deres hverdag er enormt viktig. Bruk primærkontakten, eller en annen fra personalet på avdleingen. Benytt gjerne mail til administrasjonen. Alt blir videreformidlet til de i personalgruppa dette gjelder.

 

OPPSTART

«Barnehagen skal legge til rette for foreldresamarbeidet og god dialog med foreldrene. Foreldresamarbeidet skal både skje på individnivå, med foreldrene til hvert enkelt barn, og på gruppenivå, gjennom foreldrerådet og samarbeidsutvalget. På individnivå skal barnehagen legge til rette for at foreldrene og barnehagen jevnlig kan utveksle observasjoner og vurderinger knyttet til enkeltbarnets helse, trivsel, erfaringer, utvikling og læring. Barnehagen skal begrunne sine vurderinger overfor foreldrene og ta hensyn til foreldrenes synspunkter. Samarbeidet skal sikre at foreldrene får medvirke til den individuelle tilretteleggingen av tilbudet. Både foreldrene og personalet må forholde seg til at barnehagen har et samfunnsmandat og verdigrunnlag som det er barnehagens oppgave å forvalte. Barnehagen må tilstrebe at barnet ikke kommer i lojalitetskonflikt mellom hjemmet og barnehagen.» Jfr.Rammeplan-2017, s.29

Barna trenger en tilvenningsperiode, og et samarbeid mellom foreldre og barnehage er nødvendig for at barnehagestarten skal bli mykest mulig. Bruk primærkontaktene flittig. Noter ned viktige punkter om barnet ditt og lever dette før, eller på oppstarts-dato. Dette er spesielt viktig for de yngste barna.

 

PRIMÆRKONTAKTER

Anita med Sol og Stine:     1-åringene                                                       

Karoline med Anita:            2-3 åringene     

Janne med Gunn:               4-åringene                                    

Mona med Nicolay:             5-åringene

 

Alle barna har sin egen primærkontakt med hovedsamarbeidspartnere.

Primærkontakten skal følge opp sine barn spesielt i tett samarbeid med hovedsamarbeidspartnerne.

I oppstartsfasen kan det også være godt og enkelt for barnet og foreldrene å ha en voksen å forholde seg til.

Primærkontakten har i samarbeid med pedagogisk leder, barnehagelærer og hovedsamarbeidspartnere, ansvar for tilrettelegging av det pedagogiske opplegget for barna daglig på avdelingen. Primærkontakten jobber som oftest i team omkring sin aldersgruppe og har egne hovedsamarbeidspartnere fra den resterende personalgruppa.