Den lille bonden med grønnsakshage og dyr, det er barna i Bergseng Bondegårdsbarnehage

Gjennom det pedaogiske opplegget vårt følger vi aktivitetene på en gård gjennom året. Barna er med på å så om våren og høste inn om høsten. Samtidig får barna kjennskap til hvordan vi kan bruke det vi høster inn gjennom matlaging. Dyr er viktige i Bergseng Bondegårds-barnehage. Gjennom året deltar barna på fõring og stell av dyrene. De er med å klargjøre fjøset for vinteren og rydder ut fra fjøset om våren når dyrene igjen skal ut i vårsola og kose seg med det friske grønne gresset.

Gjennom det pedaogiske opplegget vårt følger vi aktivitetene på en gård gjennom året. Barna er med på å så om våren og høste inn om høsten. På høsten er det naturlig å lære om bær, frukt, korn og grønnsaker. Vi koser oss med bringebærene og høster inn fra kjøkkenhagen vår. Samtidig får barna kjennskap til hvordan vi kan bruke det vi høster inn gjennom matlaging. Mot våren er det på tide å klargjøre grønnsakshagen med pløying, fresing og spreding av komposten, før vi sår nye grønnsaker og blomster.

Dyr er viktige i Bergseng Bondegårds-barnehage. Gjennom året deltar barna på foring og stell av dyrene. De er med å klargjøre fjøset for vinteren og rydder ut fra fjøset om våren når dyrene igjen skal ut I vårsola og kose seg med det friske grønne gresset.  I august og september er kattene  og kaningene de viktigste dyra under  innkjøringen av nye barn. I oktober og november leter vi etter spor i skogen etter rev, hare, mus, rådyr og elg. I desember står katten i ledtog med fjøsnissen I låven og utfører mange nissestreker ovenfor oss. I januar og februar har gårdsdyra vinterferie,   vintersola står i fokus, barna koser seg med snøen og vi steller for vinterfuglene. I mars er hønene og kyllingene viktige og håpet og det nye livet i påskebudskapet er tema.

I april er geitene de viktigste og killingene blir født. I mai og juni er ponniene de viktigste og barna får stelle, ride og kjøre med disse.

En gårdsbarnehage gir barna mulighet til å være bonde, gartner, kokk og jeger på sine egne premisser. I Bergseng Bondegårds-barnehage  får barna lære hva det vil si å ha dyr, og de får et eieforhold til disse. Det er ikke ordinær gårdsdrift på småbruket, foruten jorda som dyrkes til dyremat, men gjennom enkel gårdsdrift og opplegget omkring kompostering, kjøkkenhage, frukt og bærhage, dyrestell og dyra i skogen omkring,  får barna  oppleve hva enkel gårdsdrift innebærer. (Les mer under Hovedtema og Satsningsområde)

 

NATUREN som arena for opplevelser, lek og læring.

Barn i Bergseng Bondegårds-barnehage tilbringer mye tid ute. Vi bruker skogen til innhøsting av bær og formingsmateriale. Vi bruker mye tid, både vår og høst, i komposthaugen og kjøkkenhagen. Vi sjekker fuglekasser og annet dyreliv, vi studerer dyrelivet i tjernet og  koser oss ved bålet på lavvoplassen vår. En liten bonde er avhengig av naturen, og vi søker de gode opplevelsene ute i det fri.

Bergseng Bondegårds-barnehage følger gjeldende lover, forskrifter, regler og veiledere i sitt pedagogiske og didaktiske arbeid, såvel som gjennom sitt HMS-arbeid og planer.

Hygiene i barnehagen er viktig for å forebygge sykdom og skape et godt  miljø i barnehagen for både barn, voksne og dyra. Gode rutiner for hygiene øker trivsel, reduseres smitte og sykdom, og bedrer miljøet der barn, de ansatte og dyra tilbringer sin hverdag på gården og omkring barnehagedagen.

Nøye tilsyn er viktig for å kunne utnytte alle mulighetene, gi barna de gode opplevelsene  og unngå at uheldige hendelser inntreffer omkring barnas opphold i fjøs og låve, stall og uteløer, bær og frukthagen, åker og eng, skog og mark.